jonnerik.reismee.nl

Liggeringer Str. 1

We hebben een vrij drukke periode achter de rug en daardoor is het even stil geweest op de blog. Vorig weekend hebben we een kort bezoek aan Nederland gebracht en hebben we een aantal van jullie weer even kunnen zien en spreken. Het was een heerlijk weekend, al is het natuurlijk altijd veel te kort om alles te doen wat je wilt en om iedereen de aandacht te geven die hij/zij verdient. Inmiddels zijn we weer een paar dagen terug in Duitsland en proberen we weer een beetje in het 'normale' ritme te komen. Niet dat dat betekent dat we niks hebben ondernomen. Zo hebben we op Eriks verjaardag (donderdag 5 oktober) ’s middags in Zwitserland (Frauenfeld) geholpen met het checken van vleermuiskasten en het uitrusten van de aanwezige rosse vleermuizen en bosvleermuizen met transponders (voor onderzoek). Door het heerlijke weer was het echt een traktatie om mee te mogen helpen met dit onderzoek. Op zaterdag 7 oktober hebben we de ochtend weer doorgebracht op het ringstation op Mettnau. Na een hele drukke eerste ronde waarin we veel vogels vingen werd het daarna helaas erg rustig. Wel vingen we nog een paar mooie goudvinken. ’s Avonds zijn we getrakteerd op een gezellig en heel erg lekker Egyptisch diner in de Max Lounge in het guesthouse. Omdat onze huidige woning maar één straat van het guesthouse verwijderd is, is het voor ons erg makkelijk om bij dit soort etentjes en feestjes aan te sluiten en dat is heel erg fijn. Er hoeft niemand naar huis te rijden dus we kunnen gewoon een wijntje mee drinken en we hoeven niet op de tijd te letten om de laatste bus nog te halen, kortom lekker ontspannen!

Over onze huidige woning gesproken: ik had beloofd jullie wat meer te vertellen over ons nieuwe appartement. Sinds 8 september wonen we op de eerste verdieping van ‘het lichtblauwe huis naast de kerk’ in Möggingen. Het appartement wordt verhuurd door Gabriëlle Engel (Gabi), een lieve zorgzame alleenstaande zeer reislustige vrouw. In ‘het seizoen’ (normaal gesproken van ca. 1 april t/m 30 september) verhuurt Gabi onze woning als vakantiewoning. Hierdoor is alles wat we nodig hebben in de woning aanwezig (meubels, keukenspullen en zelfs beddengoed en handdoeken). Aangezien wij geen meubels en zo weinig mogelijk keukenspullen etc. mee hebben genomen is het precies wat wij nodig hebben. In de wintermaanden is het moeilijker om de vakantiewoning te verhuren en Gabi is in de herfst/winter graag op reis en heeft dan niet zo’n behoefte aan het wekelijks schoonmaken en uitmesten van de vakantiewoning voor nieuwe huurders. Oftewel, het kwam voor haar prima uit dat wij de woning gedurende het hele winterhalfjaar willen huren.

We hebben hier wat meer plek dan in het guesthouse. Aangezien het langzaam kouder wordt en we meer tijd binnen door gaan brengen is dat wel heel fijn. Het appartement bestaat uit vier kamers. Je komt binnen in een langgerekte gecombineerde woonkamer, eetkamer en keuken. De keuken kijkt uit op de tuin, waar iedereen die in het ‘lichtblauwe huis’ woont gebruik van kan maken. Hierin staat ook het schuurtje waar wij onze fietsen in hebben gestald. Vanuit de keuken is er een deur naar de badkamer met een bad, douche, toilet, wastafel en wasmachine. Vanuit de badkamer kun je naar de logeer/hobbykamer waar we twee bedden voor gasten hebben (in de foto’s op elkaar gestapeld zodat ze minder ruimte innemen) en een bureautje om aan te werken of te hobbyen, wat opbergruimte voor kleding en wat extra ruimte voor het drogen van de was en het opslaan van hobbyspullen. Vanuit de logeerkamer is er een deur naar de ruime slaapkamer van waaruit we met helder weer in de verte de Alpen kunnen zien liggen! Vanuit de slaapkamer is er dan weer een deur die de woonkamer in leidt, met andere woorden je kunt hier eeuwig rondjes achter elkaar aan lopen zonder elkaar ooit tegen te komen.

Het adres van onze nieuwe woning is Liggeringer Str. 1 (78315, Radolfzell am Bodensee) en ligt letterlijk één straat verder dan het guesthouse. Dit deel van Möggingen grenst aan het Naturschutzgebiet Mindelsee, dus we kunnen vanuit huis nog steeds heerlijke wandelingen maken. Kortom: we hebben het hier prima naar ons zin en hopen dat we hier de rest van de tijd dat we in Duitsland zijn kunnen blijven.

Jonne

Huib

Leuk verhaal hoor.

Friederike

Geniet van de komende 6 maanden in jullie "vakantie"-huis.
Liefs.