jonnerik.reismee.nl

Ons tijdelijke thuis - Gästehaus Maximum

Sinds onze aankomst in Möggingen (een klein dorpje net ten noorden van Radolfzell), verblijven Erik en ik in het gastenverblijf van het Max Planck instituut. De naam van dit gastenverblijf is 'Gästehaus Maximum'. Het is voor ons echt een luxe dat het instituut over zo'n gastenverblijf beschikt. Het Gästehaus bevindt zich in Möggingen aan de Rossittenstraße en bestaat uit twee geschakelde woonhuizen met verschillende appartementen erin. Wij hebben appartement 'Arancia' toegewezen gekregen.

Ons appartement ligt op de hoek van woonhuis nummer 8 (het dichtst bij de straat) en bestaat uit een keukentje met eettafel, een overloop met een grote (ingebouwde) kledingkast, een badkamertje met een douche, toilet en wastafel en een grote woon/slaapkamer. In de laatste kamer staat een erg breed bed wat voor ons wel even wennen is aangezien wij aan een bed van 1,40 meter gewend waren. Verder hebben we een bureau, wat opbergruimte, een tv + dvd-speler en toegang tot internet. Tenslotte hebben we een glazen schuifpui die toegang geeft tot ons eigen terrasje en de gemeenschappelijke tuin.

Het is niet groot, maar alles wat we nodig hebben is aanwezig. Daarnaast geeft het ons de tijd om rustig op zoek te gaan naar onze 'eigen' woning. Dit blijkt geen overbodige luxe te zijn want als we de verhalen die op het instituut rond gaan moeten geloven, is het niet zo makkelijk om hier een woning te bemachtigen. Bijkomend groot voordeel is dat Erik nu lopend naar zijn werk kan, aangezien het instituut op een steenworp afstand van het Gästehaus ligt. Hierdoor kunnen we een stuk later opstaan dan in Nederland het geval was en hebben we 's avonds ineens veel tijd over waarin we bijvoorbeeld nog lekker even samen naar buiten kunnen als het weer het toelaat.

Over het algemeen is het erg rustig in het Gästehaus, zeker in het weekend. Toch is er zo nu en dan ook sprake van de nodige activiteit. In het Gästehaus bevindt zich namelijk ook de 'Max Lounge'. Dit is een grote gemeenschappelijke ruimte waar wij als we zouden willen gebruik van zouden kunnen maken (moeten we alleen even de sleutel vragen bij het instituut). Deze ruimte wordt echter ook regelmatig gebruikt door het instituut. Op dit moment wordt er op het instituut een cursus gegeven en soms doet deze cursus het Gästehaus aan voor bepaalde lessen. Dan kan de tuin tussen de middag ineens helemaal vol zitten met studenten en is het op de gangen zo nu en dan wat drukker dan gebruikelijk.

Kortom: wij zijn hier goed terecht gekomen. Nu maar hopen dat er in de komende weken/maanden een mooi appartement beschikbaar komt waar we de rest van het jaar met veel plezier kunnen wonen.

Jonne

Frits

Leuk zo op de hoogte te blijven! Groet