jonnerik.reismee.nl

Winter aan de Bodensee

Het is inmiddels alweer meer dan een maand geleden dat ik een blog heb geplaatst. Ondanks dat er niet zo heel veel spannends is gebeurd in Möggingen, daarom toch even een klein blogje over het wel en wee aan de Bodensee. December is voorbij gevlogen. Naast het werk hadden we ook nog een paar typische 'december-evenementen' zoals een kerstborrel van het Max Plack Instituut (afdeling Radolfzell) en een uitje met de onderzoeksgroep waar Erik momenteel in werkt (schaatsen in Kreuzlingen, Zwitserland). Op maandag 18 december werden we verrast met een dik pak sneeuw. Omdat de temperatuur snel opliep smolt de sneeuw in de dagen daarna wel snel weer weg. Op donderdag 21 december ben ik heel de dag druk bezig geweest met inpakken, omdat we die middag naar Nederland vertrokken om daar de kerstdagen en oud en nieuw met familie en vrienden door te brengen. We hebben een hele gezellige tijd gehad!

Op 2 januari hebben we de auto weer ingepakt en zijn we weer terug naar Möggingen gereden. De eerste (halve) werkweek verliep heel rustig, aangezien het gros van de mensen nog vrij had (zowel in Nederland als hier in Duitsland). We hadden ons ritme snel weer te pakken. Erik is vrijwel iedere ochtend een uurtje bezig met eenden vangen, ringen en zenderen in de slotgracht bij het instituut. Zo af en toe ga ik met hem mee om te helpen. Verder maakt Erik lange werkdagen en combineer ik mijn werk met het huishouden, handwerken en (als de zon schijnt) lange wandelingen aan de Mindelsee. Het is momenteel een beetje saai weer. Het is niet heel koud (dus geen sneeuw of ijs) en het is ook niet heel nat of winderig. Wel is het regelmatig langdurig grijs. Mist is aan de Bodensee eigenlijk het 'standaard winterweer'. Gelukkig zijn er deze winter ook genoeg dagen dat er geen mist is, zodat we er lekker op uit kunnen trekken. Ook vandaag hebben we nog een kleine wandeling bij de Mindelsee gemaakt. Sinds een paar dagen zit er een jonge kraanvogel in het gebied die zich mooi laat bekijken. Voor ons was het een goede stimulans om er toch weer even lekker uit te gaan.

Binnenkort krijgen we als het meezit weer bezoek. Meer daarover in het volgende blog!

Jonne

Friederike

Dank voor het delen en de mooie foto's
Xxxxx