jonnerik.reismee.nl

EOU in Turku, afscheid van het guesthouse en bezoek van Mark, Noor & Toby

Anderhalve week na ons uitstapje naar Liechtenstein bracht ik Erik naar het vliegveld in Zürich, omdat hij voor vijf dagen het zuiden van Duitsland zou verruilen voor de stad Turku in Finland voor het congres van de EOU (Europese Ornithologische Unie). We zijn eraan gewend dat Erik zo nu en dan een paar dagen niet thuis is in verband met een symposium, cursus of congres, maar toch was dit een beetje anders. Het was voor het eerst dat ik in Duitsland alleen zou zijn en aangezien er geen familie, vrienden of collega's in de buurt wonen moest ik deze dagen toch op een andere manier invullen dan ik normaal gesproken in Nederland doe. Ook voor Erik was het een beetje onwennig en het werd echt even naar toen bleek dat een uur voordat Erik in Turku aankwam een man een aantal mensen had neergestoken op het plein vlakbij zijn hotel. De terroristische aanslagen in Europa kwamen zo ineens veel dichter bij dan gewenst. Gelukkig verliep het congres verder wel goed en heeft Erik weer leuke contacten en inspiratie opgedaan.

Ik heb gedurende Erik's afwezigheid twee avonden doorgebracht met een gezellige club mensen die (allemaal tijdelijk) bij het Max Planck Instituut in Möggingen (Radolfzell) werken. De eerste avond hebben we een typisch Italiaans gerecht gegeten (parmigiana, een soort lasagne van gefrituurde aubergine), klaargemaakt door zes Italianen. Het was erg gezellig met een internationaal gezelschap bestaande uit Italianen, Brazilianen, Grieken, een Spaanse, een Britse en natuurlijk ikzelf uit Nederland. Een paar dagen laten hebben we met deels hetzelfde gezelschap in de tuin van het guesthouse gebarbecued. Eens in de maand komt een lokale jager op het instituut langs en verkoopt vlees van een ree of wild zwijn. Deze keer had de jager ree in de aanbieding waarmee wij een feestmaal op de barbecue klaar hebben gemaakt. Dat waren twee erg gezellige avonden.

Woensdagavond 23 augustus heb ik Erik weer opgehaald op het vliegveld in Zürich. Inmiddels was ik druk bezig met het inpakken van onze spullen want op vrijdagochtend 25 augustus moesten we vóór 09:00 uit ons appartement in het guesthouse vertrokken zijn. Op dit moment wordt er een cursus gegeven op het instituut, waarvoor het hele guesthouse was volgeboekt en waardoor wij niet langer konden blijven. Wij hadden inmiddels wel al een eigen appartement geregeld in Möggingen, maar daar kunnen we pas op 8 september terecht. Gelukkig hebben we voor de periode van twee weken dat we nog onderdak nodig hadden een mooi appartement in Radolfzell gevonden waar we vrijdagochtend 25 augustus in zijn getrokken. Het is een beetje onhandig dat we nu twee keer moeten verhuizen, maar het kon nou eenmaal niet anders.

Het appartement in Radolfzell is aanzienlijk groter dan ons appartement in het guesthouse. Helaas is het wel op de bovenste verdieping van het gebouw, onder het dak, waardoor het op zonnige dagen erg warm wordt. Voor het eerst in maanden hebben we weer de luxe van een echte woonkamer met een bank! Verder hebben we een prima badkamer en drie slaapkamers tot onze beschikking, dus we hebben geen klagen. Het is ook wel leuk om een tijdje in de stad te wonen waar we zowel het oude stadscentrum als een gigantisch grote supermarkt en de Bodensee op loopafstand hebben. Toch vinden we het ook helemaal niet erg om straks weer terug te verhuizen naar het rustige Möggingen, waar we net een beetje ingeburgerd waren.

Toen we goed en wel onze spullen naar ons nieuwe tijdelijke appartement hadden gebracht stonden Mark, Noor en hun nieuwe hond Toby voor de deur voor een paar gezellige dagen aan de Bodensee. Het was erg fijn om Mark en Noor weer te zien en ook leuk om kennis te maken met Toby. We hebben twee warme dagen samen doorgebracht waarin we hebben geluncht aan de Bodensee, in een waterfiets op de Bodensee hebben gevaren, hebben gezwommen en spelletjes hebben gespeeld. Natuurlijk zijn we ook weer even in de haven bij Moos gaan kijken en hebben we Mark en Noor Möggingen laten zien. Het was een erg gezellig weekend en een welkome afleiding van de verhuizing naar de stad.

Jonne

Friederike

Dat was me 't weekje wel ?

Jonne

Ja er gebeurt genoeg, van vervelen is hier geen sprake ;)