jonnerik.reismee.nl

Familiebezoek

Afgelopen week was het lekker druk hier in Möggingen. Dit kwam niet alleen door de festiviteiten die dit weekend in het dorp gehouden werken, maar ook door drie! familiebezoeken. Het spits werd afgebeten door mijn ouders (Huib en Jodi) die een midweek in de Adler in Möggingen verbleven. We hebben overdag met zijn drieën (terwijl Erik hard aan het werk was op het instituut) heerlijk de omgeving verkend. Gelukkig werkte het weer goed mee. Het was niet meer zo warm als in de week ervoor en het regende eigenlijk alleen 's avonds en 's nachts.

Op dinsdag hebben we rond de Mindelsee gewandeld en daar van de omgeving genoten. We zagen ook nog wat leuke soorten vlinders en vogels, zoals een hoornaarvlinder en een foeragerende grauwe klauwier. Woensdag hebben we 's ochtends Güttingen verkend waar ik vaak boodschappen doe en hebben we een mooie wandeling gemaakt over de paden ten noorden van de Mindelsee. Wederom wilden met name de vlinders goed meewerken en we zagen o.a. een koninginnenpage, een kolibrievlinder en vele keizersmantels en kleine ijsvogelvlinders. De laatste dag hebben we het oude centrum van Radolfzell bekeken en hebben we ons goed vermaakt met de zeer tamme musjes op de boulevard langs de Bodensee. Ze eten daar letterlijk het brood uit je hand!

De avonden brachten we met zijn vieren door. We hebben lekker gegeten (met o.a. groenten van de moestuin in Werkendam) en kleine wandelingetjes in en om Möggingen gemaakt. Alles bij elkaar was het een zeer geslaagde week en hebben pa en ma nu een goede indruk van onze nieuwe leefomgeving. Op vrijdagochtend vertrokken mijn ouders voor de lange rit naar huis. Enkele uren laten arriveerden Daniëlle en Dave die een dagje van hun vakantie vrijgemaakt hadden om ons te bezoeken. Erik werkte vrijdag thuis, zodat we zoveel mogelijk tijd met elkaar door konden brengen. We maakten met zijn vieren een wandelingetje in en om Möggingen en eenmaal terug bij het guesthouse arriveerden ook Erik's ouders (Hans en Wilma). Die avond hebben we met zijn zessen bij de Adler in Wahlwies lekker gegeten en de volgende ochtend begonnen we met een gezamenlijk ontbijt op dezelfde plaats. Toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van Daan en Dave.

Samen met Hans en Wilma hebben we op zaterdagochtend eerst een bezoek gebracht aan Hohentwiel, een grote ruïne op de top van een heuvel vlakbij Singen. Het was even flink klimmen om de top van de heuvel te bereiken, maar het uitzicht en de overblijfselen van de enorme burcht die op de top heeft gestaan maakten de klim de moeite waard. 's Middags hebben we bij Moos watervogels gekeken (met name het grote aantal ruiende casarca's is daar nu erg leuk). Het fijne van die plek is dat je er ook gewoon heel erg fijn over de Bodensee uit kunt kijken en van het uitzicht kunt genieten. Op zondag hebben we na wederom een erg goed ontbijt in de Adler in Wahlwies de omgeving nog wat verder verkend. Helaas was het heel de dag een beetje druilerig, maar we zijn desondanks nog veel buiten geweest. We hebben o.a. het kloostereiland Reichenau verkend en de binnenstad van Radolfzell een bezoekje gebracht. Na een kleine zoektocht vonden we zelfs een cafeetje waar we bradwürst voor de lunch konden krijgen. Helaas bleek de worst minder lekker dan van tevoren gehoopt, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat we een typisch Duitse lunch hebben gehad! Aan het eind van de middag brak het moment aan waarop we ook van Hans en Wilma weer afscheid moesten nemen en we weer met zijn tweeën achter bleven.

We hebben een gezellige week achter de rug en hebben ervan genoten om te laten zien waar wij momenteel onze dagen doorbrengen. Het volgende familiebezoek staat alweer voor de deur, dus de pret is nog lang niet voorbij!

Jonne

Friederike