jonnerik.reismee.nl

Stoomcursus planten, Radler-douche en zwemmen in de Bodensee

In de tijd dat wij nu in Duitsland verblijven hebben we al heel wat lange weekenden meegemaakt. Afgelopen weekend was echter een ‘normaal’ weekend. Desondanks voelde het voor ons weer als een mini-vakantie. De pret begon vrijdagavond al, toen er weer een barbecue georganiseerd werd door het instituut. Deze keer ter afsluiting van de mastercursus die de eerste zes weken van ons verblijf op het instituut gegeven werd. Het was een gezellige avond, waarop we weer wat nieuwe contacten hebben gelegd met mensen die per 1 juni aan een tijdelijk project op het instituut zijn begonnen (en die op het moment ook in het guesthouse verblijven).

Na de barbecue waren we erg moe en hebben we zonder wekker het klokje rond geslapen. Zodoende begon de zaterdagochtend lekker traag. Het was heel erg mooi weer, zonnig en niet té warm (ca. 24 graden) dus besloten we een wandeling in onze ‘achtertuin’ te gaan maken. We hebben rond de Mindelsee genoten van het weer, de vlinders en de flora. Uitschieters waren een veld met verspreid bloeiende akelei (donkerrood, echt supermooi) en een heleboel dambordjes (zwart wit geblokte vlinders).

Later die middag ontdekte Erik een app die ons dat weekend nog veel plezier zou bezorgen. Het betrof een app waarmee je planten kunt determineren aan de hand van een foto van een bloem en/of blad. Erik heeft het in de tuin uitgeprobeerd met wat planten waarvan we zelf zeker wisten wat het was. Het was verbazingwekkend hoe goed de app op basis van een simpele foto de juiste soortnamen tevoorschijn wist te toveren. Ondertussen besloot ik dat het tijd was voor een biertje. Ik zag dat ik bij het inladen van de koelkast tegen de temperatuurregelaar had gestoten, waardoor de koelkast op de hoogste stand stond. Hierdoor was er het één en ander bevroren, waaronder twee van de Bodensee Radlers. Ik zette de koelkast weer terug op de gebruikelijke stand en opende zonder na te denken één van de bevroren Radlers. Dat bleek een foutje te zijn. Met een knal en een hoop gesis explodeerde de volledige inhoud uit de fles. Vervolgens kon ik de hele keuken uitsoppen want de Radler zat werkelijk overal (ja ook op het plafond). We zaten die middag dus iets later dan gepland met een biertje in het zonnetje, maar…. we hebben wel weer even lekker gelachen.

Die avond gingen we met ons nieuwe speeltje (de app die planten kan herkennen) een klein rondje ten noorden van Möggingen lopen. We hebben verschillende soorten bloemen op de foto gezet die we nog niet kenden en hebben vervolgens van de app weer een hoop nieuwe dingen geleerd. Op deze manier kunnen we dit jaar een hoop nieuwe soorten leren.

Volgens de weersvoorspellingen zou het zondag heet worden (ruim 30 graden). We besloten wat vroeger op te staan dan zaterdag en weer eens naar het Zwarte Woud te rijden. We gingen weer naar de Feldberg waar we al twee keer eerder geweest zijn, en hoopten dat het hoog op de berg niet zo warm zou zijn. Dat viel een beetje tegen, maar het was desondanks een heerlijke ochtend. Ondanks dat we al twee keer eerder in het gebied geweest waren, wist het me toch weer te verrassen. De sneeuw die we tijdens ons eerste bezoek nog op de top van de berg aantroffen was verdwenen en de eerder groene hellingen waren nu bedekt met weelderige witte, roze en gele bloemendekens. Ongelooflijk hoe hard het landschap in een paar weken tijd kan veranderen.

Met de komst van de bloemen was er ook een verscheidenheid aan vlinders verschenen. Erik is hard aan het werk geweest om zoveel mogelijk soorten vlinders op de foto te krijgen, om ze later te kunnen determineren. Deze foto’s zijn te bewonderen op zijn site: http://www.pbase.com/kleyheeg/de2017butterflies. Naast de vlinders en de planten wilde deze ochtend ook de citroenkanarie meewerken. Na deze soort twee keer gemist te hebben op de Feldberg was het nu dan toch raak! Na een stevige wandeling besloten we dat we wel een traktatie verdiend hadden. We hebben even pauze gehouden bij de Todtnauer Hütte en hebben onszelf verwend met een groot stuk apfelkuche mit zahne (jammie!).

De tweede helft van de middag hebben we thuis voor de hitte ‘geschuild’. Aan het begin van de avond zijn we vervolgens naar Mettnau gereden waar we nog even heerlijk in de Bodensee hebben gezwommen. Aangezien het hier best heet kan worden in de zomer, is het echt een luxe om de Bodensee zo dichtbij te hebben. Dan is het heerlijk afkoelen na een warme dag.

Het mocht dan een ‘normaal’ weekend zijn geweest. Wij hebben er weer even een fijn vakantiegevoel aan over gehouden.

Jonne

Huib

Alleen als hij ijs en ijs koud is!

Jonne

Hahaha, dat kun je dus blijkbaar ook overdrijven ????

Francisca

Haha ik had vorige week ook zo'n bier probleempje. Alleen dan in de vriezer ;-))